Kan je de foto’s niet zien? Klik dan gewoon door naar de laatste foto en ga dan weer terug naar het begin! De foto’s moeten even laden!

Ik houd ervan om een voor mij onbekende stad te ontdekken, om door de straten te lopen en om kennis te maken met een andere cultuur. Ik had dan ook erg veel zin in de vakantie naar Lissabon. Samen met mijn ouders vertrokken wij dinsdag vroeg in de morgen naar Lissabon waar we 8 dagen zouden blijven. Na een vliegreis van ongeveer drie uur, werd eerst de klok een uur teruggezet (yes, één uur extra!) en namen wij een taxi naar ons hotel: Solplay. Eenmaal aangekomen werden we vriendelijk ontvangen en konden wij niet wachten om onze kamer te bekijken. Het hotel was al prachtig dus we waren heel erg benieuwd naar de kamer. Dus hup, wij gingen naar de eerste etage en vol goede moed stonden wij voor kamer 117.

Wauw, wauw en nog eens wauw! Onze kamer was voorzien van een woonkamer, een keuken, een slaap- en badkamer en een ruim balkon met uitzicht op het zwembad en de Atlantische Oceaan. Ik sliep in de woonkamer op een slaapbank en had elke ochtend een fantastisch uitzicht. Na het uitpakken van onze koffers besloten wij om het dorp in te gaan en daar een hapje te gaan eten in een typisch Portugees restaurantje. Het dorp? Niki, je ging toch naar Lissabon? Ja, dat klopt. Maar ons hotel lag een kwartiertje rijden van de stad af. Elke dag konden alle gasten gebruikmaken van de gratis shuttle bus die je zowel naar Estoril (badplaats) of naar Lissabon bracht. Prima geregeld, toch?

Dus de volgende dag namen wij de bus naar Lissabon. Daarna begonnen we onze dag met de welbekende bus tour die je langs bijna alle hotspots van Lissabon brengt. We zijn uitgestapt bij Mosteiro dos Jerónimos, liepen vervolgens naar Padrão dos Descobrimentos en daarna liepen we langs de Taag naar Torre de Belém. Ook hebben we Castelo de São Jorge bezocht, waar ik ondanks mijn hoogtevrees, toch heb kunnen genieten van het mooie uitzicht en het kasteel zelf. Daarna ging ik op eigen houtje de stad in, bezocht natuurlijk de Starbucks en genoot ik van de wandeling die ik door de stad maakte. Van al dat lopen krijg je natuurlijk honger en toen ik eenmaal was herenigd met mijn ouders, zijn we lekker gaan eten. Moe en voldaan, pakten we een taxi terug naar het hotel en konden we niet wachten om de volgende dag meer van de stad te ontdekken!

Donderdag gingen we met de veerboot naar Almada, letterlijk tegenover Lissabon, om het 28 meter hoge beeld van Christus (Cristo-Rei) te bezoeken. Maar als je eenmaal voor het beeld staat, lijkt het veel hoger dan 28 meter. Het heeft enorm veel indruk op ons gemaakt en ik ben blij dat ik helemaal naar boven ben geweest. Maar wat was ik bang! Daarna was het tijd om het moderne gedeelte van Lissabon te ontdekken: Parque das Nações. Daar bevinden zich o.a. een winkelcentrum waar je U tegen zegt, de kabelbaan en het Oceanarium. Het was leuk om gezien te hebben maar ik geef toch veel meer de voorkeur aan het “oude” centrum van Lissabon. Maar het weerhield mij er niet van om de dag erna er weer naar toe te gaan. Want ik had nu een andere reden. Maar daar schrijf ik een andere keer wel over, hihi.

Voordat we het wisten was het alweer zaterdag. Stiekem waren we heel moe maar toch gingen we naar Sintra, waar veel paleizen, kastelen en parken te vinden zijn. Het meest bekende paleis is Palácio da Pena dat geheel terecht wordt vergeleken met de Efteling. Ik maak geen grapje als ik zeg dat je je in een sprookje waant zodra je de berg naar het paleis beklimt. Het paleis heeft ook een tuin. Nou ja tuin.. Het is eerder een park! Mijn ouders en ik splitsten ons weer op en ik maakte in mijn eentje een wandeling door het park. Nou, dat had ik dus niet moeten doen. Op mijn sleehakken liep ik berg op en berg af om uiteindelijk verdwaald te raken. Er waren geen borden en geen mensen. Na anderhalf uur kwam ik eindelijk een huisje tegen en heb ik de weg terug gevraagd. Gelukkig liep mijn sprookje uiteindelijk ook goed af.

Vanaf zondag zouden we alleen maar chillen. Het zwembad, het strand en de dierentuin werden door mij met groot plezier bezocht. Ik heb ontzettend genoten van een heerlijke vakantie in het mooie Lissabon. Het was heerlijk weer, lekker en goedkoop (!) eten, de mensen zijn ontzettend vriendelijk en de mannen zijn ook nog eens leuk om naar te kijken. Bovendien heb je er Starbucks, kan je er goed shoppen en is alles makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Samen met Rome en Londen behoort nu ook Lissabon tot mijn favoriete steden!

6 reacties op “Lissabon

1. Dat klinkt echt heel heel erg leuk. Ik ben jaloers! Ik ga over een paar dagen naar Denemarken en dan zit ik in een stad vlakbij Kopenhagen, waar we ook heengaan, en ook al is Kopenhagen niet Lissabon, het is ook heel vet. En ik ga naar een mooi kasteel inclusief kasteeltuin. Yay.

2. Lissabon! Jaaa! Ik ben er twee jaar geleden geweest met ex-Vriendje, om zijn vader op te zoeken (wat eigenlijk helemaal niet leuk was want zijn vader was niet zo aardig haha) – Nouja, eigenlijk zaten we twee weken in het zuiden bij zijn Oma en zijn vader was daar ook heen gekomen maar de laatste twee dagen van onze vakantie moest die vader werken en gingen wij meer naar Lissabon – maar wat een prachtige stad is dat! Ik heb niet super veel ervan gezien , we zijn naar het Parque das Nações geweest en we wilden naar het Ocenarium maar dat was al gesloten en weet ik veel wat we nog meer hebben gedaan, ik onthou de namen nooit haha.

Maar ik snap heeeel goed waarom het tot een van je favoriete steden behoort, maar Londen blijft bij mij toch zeker nr 1!:)

3. Klinkt als een supervakantie. Ik wil die stad ooit ook nog eens bezoeken, net als de andere grote steden (Barcelona, Rome, Berlijn, Londen.. Parijs ben ik net geweest :)).

Ben benieuwd waarom je de dag erna weer terug ging naar het moderne centrum, haha.